ورود |عضويت جمعه 07 اردیبهشت ماه 1403
 
شرح خبر
1396/11/19

پروژه تحقیقاتی GAP یا تولید محصول سالم با"روشهاي كشاورزي مطلوب" برای نخستین بار در کشور و در محصول پیاز، با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی استان اصفهان


در نشستی که با حضور مشاور ریاست سازمان جهاد کشاورزی، مدیر سازمان تعاون روستایی استان، اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی، مدیران زراعت، ترویج، حفظ نباتات، تولیدات گیاهی، نظام بهره برداری، خدمات فنی اجرایی وکارشناسان این حوزه و نیز مسئولین جهاد کشاورزی شهرستان های گلپایگان و سمیرم به همراه مدیران عامل شرکت تعاونی تولید روستایی هرمز آباد سمیرم و شرکت سهامی زراعی گلپایگان در محل سالن جلسات سازمان تعاون روستایی استان برگزار شد، دکتر مسعود پزشکی مشاور سلامت در سازمان جهاد کشاورزی استان بیان داشتند: این جلسه با هدف تولید محصول سالم پیاز با نظارت دقیق یک تیم متخصص متشکل از کارشناسان معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی، دفتر محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی و مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی؛ بر اجرای مراحل کاشت، داشت، برداشت، جداسازی، بسته بندی، نگهداری و حمل و نقل با در نظر گرفتن همه جوانب اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی و به منظور کاهش آلاینده های فیزیکی، شیمیایی و میکروبیولوژیکی در محصول تشکیل شده است.
مسعود پزشکی در ادامه اظهار داشت: اجرای این روشهای کشاورزی که به نحو مطلوب و در جهت حفظ سلامت مصرف کننده در تمام مراحل زنجیره تولید اعمال می گردد را در دنیا به اختصار GAP می نامند و ما در صدد اجرای این پروژه برای نخستین بار در سطح کشور هستیم. ایشان رویکردهای اصلیGAP را محورهای امنیت و سلامت غذایی، اقتصادی و زیست محیطی دانسته و تصریح نمودند که پروتکل این طرح در کشور موجود بوده و سال گذشته یک تیم متخصص تحقیقی- ترویجی در سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی استان اصفهان تصمیم بر آن گرفت تا ضمن تکمیل، آن را اجرایی نماید. لذا در دو منطقه فلاورجان و فریدن بصورت نمونه(پایش) محصول پیاز کاشت گردید و پس از بررسی نتایج و رفع مشکلات موجود، تصمیم گرفته شد تا این پروژه از قالب طرح خارج و بصورت الگویی در شرکت های تعاونی تولید روستایی و سهامی زراعی اجرایی گردد. مسعود پزشکی ضمن تقدیر از جدیت و پیگیری های مدیر و متخصصان سازمان تعاون روستایی استان و استقبال مثبت از اجرای این طرح، وظایف سازمان تعاون روستایی را برگزاری همایش جهت تعاونی های تولید روستایی و سهامی زراعی در خصوص آشنا نمودن شرکت ها با مزایای عملیات خوب کشاورزی پیاز، هماهنگی لازم جهت اجرای کشت پیاز سالم درشرکت های تعاونی تولیدی و سهامی زراعی در سطح استان، شناسایی محل طرح و معرفی تعاونی تولید و سهامی زراعی، نظارت و حمایت کلی بر اجرای عملیات خوب کشاورزی مزارع، مسئولیت نظارت بر اجرای پایلوت پیاز سالم با همکاری اعضا کارگروه نظارت و اجرا، پشتیبانی اجرایی و مالی مزارع، شناسایی تعاونی یا اتحادیه جهت هماهنگی های لازم عملیات پس از برداشت از قبیل بسته بندی جهت عرضه به بازار داخلی و یا صادرات دانست. در ادامه مهندس میرزایی مدیر سازمان تعاون روستایی استان ضمن اظهار خرسندی از رویکردهای جدید و نوآورانه در بخشهای مختلف کشاورزی اعم از انتخاب نوع بذر، استفاده از تکنولوژی های روز در مراحل کاشت، داشت، پس از برداشت، سورت و بسته بندی را گامی بزرگ در راستای تحول و اثر بخشی تغییر رویکرد دربخش کشاورزی کشور دانسته و ابراز نمودند: شرکت های تعاونی تولید روستایی و سهامی زراعی تبلور بخش کشاورزی بوده و در این استان و تحت نظارت سازمان با دارا بودن امکاناتی از جمله کلینیک های گیاهپزشکی، دفاتر مشاوره، مهندسین ناظر و انواع ادوات مکانیزه، مراکز عرضه محصولات بصورت مستقیم و توانمندی در اجرا با حضور ناظرین باتجربه، در سال های اخیر توانسته اند با کسب موفقیت های بسیار و بهره برداری حداکثری از ظرفیت های موجود منطقه، در سطح ملی خود را مطرح نمایند. مهندس میرزائی با تأکید بر اینکه شرکت سهامی زراعی گلپایگان و شرکت تعاونی تولید روستایی هرمز آباد بعنوان یک الگوی موفق در سطح ملی، بستری مناسب برای اجرای اینگونه ایده ها و طرحهای جدید در زمینه کشاورزی می باشند؛ دلیل موفقیت این شرکتها را مدیریت واحد، تخصص و تجربه مدیران این شرکت، مشاوره با کارشناسان مجرب کشاورزی، قدرت ریسک پذیری بالا و پذیرش و استقبال از طرح های نوین کشاورزی دانستند. مدیر سازمان تعاون روستایی استان درخصوص مدیریت پس از برداشت به استفاده از دستگاه های سورت و بسته بندی اشاره و بیان داشتند که نگران فروش این محصولات پس از تولید نیستیم. چراکه این سازمان علاوه بر بازار بورس محصولات کشاورزی، قادر به عرضه محصولات از طریق غرفه های موجود در میادین میوه و تره بار در تهران و اصفهان و نیز مراکز عرضه مستقیم در تشکل ها می باشد. در ادامه نیز هر یک از کارشناسان ضمن بیان پیشنهادات و نظرات خود به اهمیت برند سازی، لیبل گذاری، قیمت گذاری و تعمیم این پروژه به سایر محصولات در آینده نزدیک تأکید نمودند. روابط عمومی سازمان تعاون روستایی استان اصفهان
استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 129
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 129

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 1613122
Visitors بازديد هاي امروز: 1344
Visitors بازديد هاي ديروز: 928
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا